Faliújság

Közelgő események és programok:

Április eleje - Fogorvos - kontroll
Április 8. 17:00 - Szülői értekezlet
Április 10.-11. 9:00-11:30 - "Gyere velünk játszani!" - Nyílt napok a leendő óvodások számára
Április 17. 9:00-11:30 - Húsvéti családi délelőtt
Április 17. - 25. - Iskolai tavaszi szünet
Április 24. - 25. 8:00-16:30 - Beiratkozás a 2025/26-os nevelési évre
Május 9. 16:30 - Anyák Napi Ünnepség
Május 16. 9:00-12:00 - Tesó-nap
Május 23. - Gyereknap (délelőtt)
Június 7. szombat 10:00 - Ballagás és Évzáró Ünnepség
Június 11. - Kirándulás a Makói lombkorona sétányra és kalandparkba
Június 13. 9:00-12:00 - Apák napja
Július eleje - Úszás oktatás/vízhez szoktatás a ballagó gyermekeknek
Július 21. - Augusztus 15. - Nyári zárva tartás ideje

DigiMini1 kutatás- Mit gondolnak az óvodások a „kütyüzésről”?

A DigiMini1 kutatás alapján elmondható, hogy az intézményekben (a mintában szereplő óvodák mintegy 40%-ban) elsősorban (vagy kizárólag) szemléltetésre, az előírt témák illusztrálására használják az okoseszközöket, az internetet, ennek lehetséges oka elsősorban az eszközhiány, a megfelelő pedagógus-továbbképzések hiánya.Interaktivitás, a gyermekek bevonása digitális tevékenységekbe nagyjából minden ötödik óvodában fordul elő, minden tizedik óvodában pedig fejlesztő alkalmazásokat is használnak. Az online világ lehetőségeivel tisztában levő és egyben valóban innovatív óvodapedagógusi tevékenység azonban ritka.

A kutatás részeként drámapedagógiai módszerek alkalmazásával fókuszcsoportos kutatásra került sor, ezzel a módszerrel az óvodáskorú gyermekektől is értékes információkat lehet gyűjteni, akiket kérdőíves kutatással vagy interjúzással még nem lehet szóra bírni.

A kutatók a gyermekeket egy fiktív környezetbe helyezték, ahol egy mesebeli ország királya nehéz döntés előtt áll, mert az országában eddig még nem jelentek meg a „kütyük”, és döntenie kell arról, beengedje-e őket vagy sem, és ha igen, milyen szabályok mellett. A vizsgálatot végző kutató helyezkedett a mese egyes szereplőinek helyzetébe, majd a gyermekek tanácsadóként mondhatták el nekik a véleményüket. Ezt követően megvizsgálták, hogyan változtatja meg az országot a kütyük megjelenése, ki hogyan viselkedik az utcán. Majd a király óvodáskorú fia saját eszközt szeretett volna, és a gyermekek újra tanácsadóként segíthettek a királynak, hogy mit akar a fia, miért akarja, és ő szülőként mit csináljon ebben a helyzetben. Ezt követően a kiskirályfi kölcsönkapta az apja telefonját és azzal ment be az óvodába. Ezúttal a facilitátor a kiskirályfi szerepébe lépett, és a gyermekek az óvodapedagógusok szerepébe kerühettek, akiknek valamit kezdeniük kell a „mobilozó” gyermekkel.

Végül a játékot egy reflektív beszélgetéssel zárták, hogy nekik, mit szabad otthon és az óvodában és mit nem, illetve milyen javaslataik lennének a felnőttek számára.

A fókuszcsoport során a gyermekek így nem csak saját szemszögükből, hanem a szülők és az óvodapedagógusok szemszögéből is megfogalmazhatták az okoseszközökkel és az internettel kapcsolatos gondolataikat.

 

Az óvodapedagógusok tapasztalatai szerint az okoseszköz-használat szülői mintái gyakran valamiféle feszültséget jeleznek, a szülőkre pedig szinte egyöntetűen a kommunikáció- és kontrollhiányos magatartás a jellemző. A tiltás elvétve fordul csak elő, és az aktív résztvevő szülői magatartás sem jellemző. 

A kutatás összefoglalója itt elérhető: https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini1/

Vissza