Faliújság

Közelgő események és programok:

Február 11. - Fogadóóra (délután)
Február 14. - Farsang (délelőtt)
Március 18. - Fogadóóra (délután)
Március közepe - Tanulmányi túra - KMNP - Sóstói telep
Március vége - Kirándulás az Orosházi Tűzoltó állomásra
Április eleje - Fogorvos - kontroll
Április 8. 17:00 - Szülői értekezlet
Április 10.-11. - "Gyere velünk játszani!" - Nyílt napok a leendő óvodások számára
Április 17. 9:00-11:30 - Húsvéti családi délelőtt
Április 17. - 25. - Iskolai tavaszi szünet
Május 9. 17:00 - Anyák Napi Ünnepség
Május 16. 9:00-12:00 - Tesó-nap
Május 23. - Gyereknap (délelőtt)
Május 31. szombat 10:00 - Ballagás és Évzáró Ünnepség
Június eleje - Kirándulás a Makói lombkorona sétányra és kalandparkba
Június 6. 9:00-12:00 - Apák napja

DigiMini1 kutatás – Óvoda és digitalizáció

A médiakörnyezet fejlődését folyamatosan végig kísérte a gyermekek és fiatalok egészséges fejlődéséért való aggodalom. A XIX. század végén az újságok és a távíró, a múlt század harmincas éveiben a film, majd a hatvanas években a televízió káros hatásától féltették a felnövekvő generáció egészséges szellemi és erkölcsi fejlődését.

Az új médiakörnyezettel, a digitalizációval együtt járó kockázatok és lehetőségek felismerése napjainkban különösen fontos. A médiahasználathoz kapcsolódó gyermekvédelem kiindulópontja felmérni a való kockázatokat és meglátni a médiakörnyezet fejlődésében rejlő lehetőségeket. Az elmúlt időszakra jellemző, hogy már nem csak az iskolás korosztály érintett, hanem a kisebbek is, hiszen a gyermekeket születésüktől kezdve körbeveszi az online környezet, fogyasztanak médiatartalmakat, sőt, egyre több óvodásnak van már akár saját laptopja, mobiltelefonja. Igaz, hogy a gyermekek többségére ezek még nem jelentenek közvetlen kockázatot, de az óvodások számára a családon belüli, az óvodai, játszótéri és más élethelyzetekben látott okoseszköz és internethasználati minták alapozzák meg azokat az igényeket, elvárásokat és attitűdöket, amelyek meghatározzák a gyermekek későbbi digitális jövőjét.

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia keretében végzett felmérés célja az volt, hogy megvizsgálja, mi jellemző ezen a téren az óvodás korosztályra. Az OkosÓvoda programba bekapcsolódó intézmények óvodapedagógusai által vezetett és beküldött megfigyelési naplók feldolgozására, az abban rögzített helyzetek, tapasztalatok, észrevételek elemzésére került sor 2020-ban. Ennek alapján megállapítható, hogy az óvodások gyakran utánozzák a mobilhasználatot, és minden arra alkalmas formájú tárgyat okostelefonként használnak: „telefonálnak”, fényképeket és szelfiket „készítenek”, koppintanak, elhúzzák az ujjukat például a fakockán – pontosan lemásolva az igazi használatot. Játékuk során megfigyelhető a könyvekből és Lego-elemekből készített tablet, amin „dolgoznak” – utánozva a felnőttek tevékenységét. A megfigyelések alapján úgy tűnik, hogy szinte mindegyik gyermek naponta használja az okoseszközöket (telefon, tablet) mesenézésre vagy játékra és előfordul az is, hogy a közösségi oldalakat is látogatják.

A gyermekek eszközhasználata megjelenik a játéktevékenységükben, főleg játékidőben (pl.: legóból okostelefont alkotnak és „játszásiból” azon telefonálgatnak, illetve a csoportszobákban fellelhető számítógép nélküli billentyűzettel is előszeretettel játszanak. Nagyon ötletes és találékony megoldásaik vannak arra vonatkozóan, miket lehetne helyettesítő eszközként használni: pl: LEGO, játék laptop, kocka, laptop papírból, játéktelefon, laptop társasjáték táblájából.

A kutatás összefoglalója itt elérhető: https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini1/

Vissza